Onderzoekspartner UCLL begeleidt kmo’s naar circulaire innovatie

Wanderful.stream IMPACT toont inspirerende oplossingen na 3 jaar interregionaal project

Nu donderdag 25 mei barst het van de innovatie in MECC Maastricht. Je kan er zien hoe tal van bedrijven tot circulaire economie komen, vertrekkend vanuit hun eigen reststromen zoals hout, papier of zelfs koffiegruis. Deze ideeën zijn het resultaat van het 3-jarig project ‘Wanderful.stream’ van Interreg Euregio Maas-Rijn waarbij meer dan 50 experten in design, technologie en bedrijfsontwikkeling de koppen bij elkaar staken. Hogeschool UCLL werkte intensief mee aan het begeleiden van kmo’s tot circulaire innovatie. “We hielden onder meer bootcamps met onze studenten, om de uitdagingen die er lagen te analyseren.”

Wanderful.stream IMPACT is het sluitstuk van het interregionaal project, waarbij interdisciplinaire teams zich bogen over de reststromen van kleine en middelgrote bedrijven in de Euregio. Onder meer de Limburgse bedrijven Bioracer, BelOrta en Houthandel Vanhove stapten in het innovatietraject voor een meer circulaire toekomst. Wanderful.stream IMPACT bundelt nu de resultaten van de innovatietrajecten met de meeste impact én toont de samenwerking tussen partners in onderwijs, design(cultuur) en economie.

Sara Gilissen, projectcoördinator Wanderful.stream bij UCLL: “Een unieke en grensverleggende wisselwerking waarbij wetenschappers en onderzoekers van onze hogeschool samenwerkten met experts uit andere disciplines. De inzichten die de teams in drie jaar verzamelden, zijn een bron van inspiratie voor alle ondernemers en ondernemingen. Als je weet dat dit ‘Wanderful.stream’-project startte in de coronapandemie, dan is het wonderlijk om te zien hoe we met zoveel creativiteit en daadkracht de Euregionale samenwerking hebben kunnen waarmaken.”

Houten bekistingen
Het project reikt ook verder dan de 24 innovatietrajecten met kmo’s die nu getoond worden op Wanderful.stream IMPACT in Maastricht. Gilissen: “Ja, we zoveel meer gedaan rond circulaire economie. Denk aan de samenwerking met onderwijsinstellingen en projecten met scholieren en hogeschoolstudenten, telkens met een reststroom als vertrekpunt. Samen zijn we erin geslaagd om een honderdtal Euregionale ondernemers en ondernemingen bewuster te maken van het bestaan van reststromen en de maatschappelijke plicht om daar meer mee te doen. Niet het valoriseren van die reststromen zorgt voor de grote impact, wel het rationaliseren van de eigen processen en het gebruik van grondstoffen.”

Houthandel Vanhove in Kinrooi vond alvast een vernieuwende oplossing voor zijn jaarlijkse reststroom van 6.000 m3 houten bekistingen, nodig bij de productie van prefab betonwanden. UCLL-onderzoekers Yana Vanbaelen en Joachim Hayen: “De houten bekistingen werden na gebruik verbrand, ook al omdat recyclage moeilijk was met de resten beton, metaal en kunststof. Daarom moest de houthandel eigenlijk terug naar zijn basis: hout. We hebben spaanplaat en metalen verbindingen uit de kringloop gehaald, zodat er alleen massief hout overblijft en recycleerbare kunststof. We onderzochten verschillende technieken om het hout te zuiveren, zodat het kan worden hergebruikt voor akoestische wanden, tuinmeubels, gevelbekleding... Zo houdt Vanhove geen reststromen meer over. Een duidelijke win-win.”

Voor meer informatie:
Sara Gilissen,
Wanderful.stream projectcoördinator, Hogeschool UCLL sara.gilissen@ucll.be

Over hogeschool UCLL
Hogeschool UCLL biedt 19 graduaten, 21 professionele bacheloropleidingen en meer dan 50 bachelor-na-bachelor opleidingen en postgraduaten aan op 8 campussen in Limburg en Vlaams-Brabant. Met meer dan 15.500 studenten en 1.750 medewerkers is UCLL één van de grootste instellingen voor hoger onderwijs in Vlaanderen. UCLL is actief in de interessegebieden lerarenopleiding, management, technologie, gezondheid en welzijn en combineert haar onderwijsopdracht met praktijkgericht onderzoek en dienstverlening. De hogeschool zet maximaal in op persoonlijke begeleiding van haar studenten. Haar brede onderwijsnetwerk garandeert een plek voor ieders talent en haar diploma’s staan sterk op de arbeidsmarkt.

Mensen en ideeën in beweging brengen door ruimte te geven aan innovatief denken en samenwerken, dat is de visie van de hogeschool, dat is Moving Minds. De naam UCLL toont de internationale ambitie: UCLL, voluit University Colleges Leuven-Limburg, wil solide opleidingen aanbieden, georiënteerd op kwaliteit en met de blik naar buiten gericht,op de Euregio en verder. UCLL behoort tot de Associatie KU Leuven. Meer info op www.ucll.be.

Persberichten in je mailbox

kirsten@rca.be